Шановні учні, батьки, колеги!

Я рада Вас вітати на сторінках блогу! Маю надію, що розміщені матеріали будуть корисними для Вас.

суббота, 19 ноября 2016 г.

Використання прийомів мнемотехніки на уроках біології та географії.

Для вчителя, який любить свою роботу, край важливо, щоб його учні любили і знали предмет. Ми прагнемо зробити свої уроки яскравими, емоційними і такими, що запам'ятовуються. На уроках біології часто потрібно запам'ятовування складної термінології, заучування понять. Перед педагогом постає завдання: знайти такі педагогічні прийоми, щоб складний і об'ємний фактичний матеріал став доступним і легко запам'ятовується. У цьому може допомогти мнемонічне запам'ятовування, або так звана мнемотехніка.

Мнемоніка (грец. Mnemonіka – мистецтво запам’ятовування ) - сукупність прийомів та засобів, які полегшують запам’ятовування та збільшують об’єм пам’яті шляхом створення штучних асоціацій.

Мнемотехника зводиться до заміни абстрактної інформації конкретними образами (найчастіше візуальними) і зв'язку їх з допомогою асоціацій. В результаті незручна для запам'ятовування інформація, перетворюється в більш зручну форму. Стає можливим запам'ятовувати великі обсяги інформації, які звичайними засобами здається неможливо запам'ятати.

Слово мнемоніка має спільнокореневе слово – Мнемозіна. У грецькій міфології Мнемозіна є богинею пам’яті та матір’ю 9 муз. Відомо, що у Древній Греції люди успішно застосовували прийому мнемотехніки. Греки виявили, що пам'ять багато в чому заснована на асоціації, на вмінні виявити і зафіксувати всілякі зв'язки між об'єктами. Те, що міцно асоціюється, - запам'ятовується, а те, що не утворює міцних асоціативних зв'язків, - забувається.
Використовуючи їх, древні греки набули здатність швидко запам’ятовувати дуже великий, демонструючи соє мистецтво у публічних виступах.

Мнемонічні прийоми.

 1. Прийом давньогрецького вченого Сионіда. Якщо слід утримати в пам’яті багато різних відомостей, достатньо подумки уявити місто, вулицю міста, будинки на вулицях, кімнати в будинках. У кожній кімнаті зберігається своя інформація.
Метод розміщення Сімоніда  зручно використовувати тоді, коли потрібно запам'ятати якусь послідовність, наприклад, розташування органів дихання: носову порожнину, трахею, бронхи, легені. "Прив'язавши" цю послідовність до добре знайомої обстановці, наприклад, до своєї кімнати і "повісивши" ротову порожнину на двері кімнати, трахею - "поклавши" на стіл, бронхи - на ліжко, а легені - "повісивши" на стіні, і подумки пройшовшись по кімнаті, збираємо всі в потрібній послідовності. Цей метод широко використовував Цицерон, який промовляв свою промову, крокуючи з кімнати в кімнату. Виступаючи перед публікою, він проходив подумки той же шлях, збираючи "розкидані" по дорозі факти і вислови.

2. Прийом «Матрьошка»
Образи з'єднуються парами. Перший образ асоціації завжди більше другого і містить у собі другий. Після з'єднання першого і другого способу переведіть свою увагу на другий образ (перший повинен зникнути зі свідомості). Подумки збільшити другий образ і створюйте асоціацію між другим і третім образами. І так далі. 
Пригадуємо казку про Івана-царевича, де смерть Кощія була на кінчику голки, голка в яйці, яйце у качці, качка в зайці, заяць у вовку. Так, ген – це ділянка ДНК, який є структурною частиною хромосоми, хромосома міститься в ядрі, а ядро знаходиться в клітині. 

3. Прийом кодування по співзвуччю. Назви, терміни, прізвища іншомовного
походження за своїм звучанням схожі на добре знайомі нам слова, що легко уявити у вигляді зорових образів. Відтворюючи образ, а потім його назву пригадується і спізвучний термін.
Наприклад: акомадація – акація, Аляска - коляска.

4. Прийом символізації.
Прийом символізації застосовується для запам'ятовування абстрактних понять, що не мають чіткого образного значення. Одне й те ж слово може бути по-різному закодоване в образи різними людьми.
Приклади кодування слів в образи прийомом символізації: Гудзонова затока «ґудзик», Антарктида «пінгвіни».

5. Прийом навідних асоціацій. 
Універсальний метод запам'ятовування, що дозволяє
перетворювати в зоровий образ або асоціацію практично будь-яке слово.
Похожее изображениеНаприклад: Метаболізм включає два протилежні процеси: анаболізм - процес утворення складних речовин з найпростіших компонентів і катаболізм - процес розпаду складних органічних речовин на більш прості. Анаболизм - Аня будує. Катаболізм - Катя руйнує. 
Ембріональний розвиток. Слово-образ «бегонія»
Бластула
Е
Гаструла
О
Нейрула
І
Я народився.

6. Прийом утворення смислових фраз з початкових букв інформації, яку треба запам’ятати. 
Наприклад: Геологічні періоди можна запам'ятати за допомогою фрази:
Кожен освітчений студент дарує книгу педагогу.(Кембрій, ордовик, силур, карбон, пермь) Ти Юра книголюб. Чому не пишеш?  Навпаки. Пишу навіть часто. (тріас, юра, крейдяний, протерозой, палеозой, четвертинний).
Для запамятовування комплементарних пар азотистих основ (А-Т Ц-Г) можна запропонувати пари слів: Ананас - Тарілка, Курча - Гніздо. (Ананас на тарілці, курча в гнізді). Або,  А Ти ГуЦулочка.

7. Рифмування.
Наприклад: Фази мітозу (профаза, метафаза, анафаза, телофаза). Полі – мама,  Артура – тато завітали до нас на свято. Папа, мама Ани, Толи хорошо учились в школе. 

8. Прийом яскравих подій.
Цей прийом використовується за допомогою певної яскравої події. Наприклад: створюємо ялинкову іграшку з яскравих ниток, повітряної кульки та клею, коли пояснюємо учням, що клітинна стінка рослини складається з пучків полісахаридів, занурених в марикс. 

Прийоми мнемотехніки розвивають пам'ять, а також притаманну кожній дитині здатність до уяви. Увага і пам'ять сильно взаємопов'язані. Ще Леонардо да Вінчі радив для розвитку уяви розглядати хмари, тріщини стін, плями і знаходити в них схожість з предметами навколишнього світу. Американський вчений Р.Ф. Томсон вважав: «Якщо ви хочете мислити творчо, ви повинні навчиться представляти своїм думкам повну свободу і не намагатися направити її за певним руслу». Коли людина може перетворити будь-яку думку в живий, яскравий образ, тоді і з'являється творча, дослідницька робота мозку.

Мнемотехніка дозволяє включити в роботу обидві півкулі головного мозку. Людський мозок складається з двох півкуль, кожне з яких відповідає за свою частку роботи. Ліва півкуля відповідально за логічне мислення, мова, впорядкованість, праве це ритм, сприйняття кольору, уява, образи і просторові співвідношення. Зазвичай людина більшою мірою використовує тільки одна півкуля. Найчастіше це ліва півкуля, в результаті для вирішення постають завдань використовуються логічні методи. Використання образів дозволить використовувати більше можливостей вашого мозку, зробивши процес мислення більш гармонійним.

Французький філософ Мішель де Монтень писав, що радість навчання, так як і радість праці, робить дитину здоровішою. Вчителю біології це добре відомо. Коли людина перебуває в доброму настрої у неї в організмі виробляється природний стимулятор ендорфін, або гормон радості, який сприяє підвищенню імунітету та працездатності.


Комментариев нет:

Отправить комментарий